Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.12.2007 21:54 - Съвети за начинаещи шофьори през зимата
Автор: lasombra Категория: Хоби   
Прочетен: 8042 Коментари: 10 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Взех да ставам много абстрактен и възвишен напоследък, така че ето няколко практически съвета за тези, които отскоро имат книжки и се притесняват от заледените улици. Искам да уточня, че от 9 години съм професионален шофьор, а имам още 5 години опит преди да стана на 18 и да мога да си взема книжката. Ако ви интересува -- четете :)

Съветите тук са за коли с предно предаване, каквито са 90% процента от автомобилите в Европа.
1. Не забравяйте, че сте на лед! Това трябва автоматично да ви накара да съобразите дистанцията пред предния автомобил и скоростта си. Безопасна скорост не е тази, при която контролирате колата, а скоростта, при която ще можете да реагирате при нужда.

2. На светофари и прочее планирани спирания и намалявания не използвайте спирачката. Предвидете спирането от по-далеч и започнете да превключвате предавките в обратен ред. Можете безопасно да използвате спирачката когато сте на втора и двигателят ви е на празни обороти.

3. Навярно сте свикнали да влизате в завоите по инерция и да включвате предавката след като излезете от него. Недейте. Приближавайки завоя намалете предварително скоростта дотолкова, че да можете да завиете и влезте в завоя с двигател. По време на завоя не променяйте оборотите, т.е. нито отнемайте, нито давайте газ. Дори да ви се струва, че сте влезли прекалено бързо, има голяма вероятност да не се стигне до критична ситуация. Ако се стреснете и вдигнете крака си от газта, или -- още по-лошо -- натиснете спирачката, почти е сигурно, че ще се намерите в приключение.

4. Ако колата ви поднесе, натиснете леко и плавно газта и също така плавно завъртете волана натам, накъдето отива задницата. Това ще върне задната част на колата на пътя. С плъзгането на задницата на обратно изправяйте волана, докато в крайна сметка колата отново се движи както трябва. Забележка: това е валидно само за коли с предно предаване. При тези със задно нещата са по-сложни, но като цяло натискането на газта при тях само ще влоши нещата.

5. Ако се случи обратното, т.е. вие завивате, но колата продължава да се плъзга странично в предишната си посока на движение, завъртете плавно волана докрай в посоката на завоя и намалете газта. Това ще накара задницата да се плъзне навън, насочвайки предната част към завоя. След това действайте като в четвърта точка. Този сценарий е вероятен при рязко извъртане на волана, например ако в последния момент се сетите, че трябва да завиете.

В горните два случая най-важното е да не изгубите самообладание. Самият факт, че карате на хлъзгав път, трябва да ви е подготвил за подобни приключения.

6. Избягвайте каквито и да било резки действия с педалите и волана.

7.Избягвайте да спирате при изкачване. Тръгването след това е почти невъзможно. Ако все пак ви се наложи, не тръгвайте право нагоре, а леко настрани. Движете се на S докато не усетите, че сцеплението е нормално, т.е. че колетата не буксуват. Внимавайте когато правите това на тесен път. Не забравяйте, че хората от насрещното се спускат, и за тях спирането е по-трудно отколкото тръгването за вас.

8. Не отнемайте газта и не натискайте спирачката щом воланът е завъртян.

9. При аварийно спиране не натискайте спирачката докрай. Ако усетите, че не можете да спрете, опитайте се да вкарате десните колела в банкета, или да закачите с тях тротоара. Ако това е невъзможно, например поради мантинела или паркирали коли, опитайте се да уцелите някоя дупка. Тях поне ги има в изобилие.

10. Внимавайте при спускане. Ако условията позволяват, дръжте десните гуми върху банкета, или се движете колкото може по-близо до тротоара. Във втория случай, ако усетите, че почвате да се плъзгате неконтролируемо, завъртете волана към тротоара. Ако сте наистина смели, можете да използвате триенето на предните колела в бордюра за да регулирате скоростта си и успешно да завършите спускането без да спирате. Колкото повече завъртате волана, толкова по-голямо е триенето и съответно спирачният ефект. Дори при спускане, не изключвайте предавката

11. При образувани коловози избягвайте да карате по тях.Ако можете, дръжте едното колело върху издадената част между коловозите, а другото -- извън тях. Това има две предимства -- а) няма да си потрошите долната част на колата в издатината между коловозите и б) по-добре е да карате върху грапавия лед извън коловозите, отколкото по гладкия вътре в тях.


Надявам се да съм ви бил полезен. Желая ви безаварийно пътуване.


Тагове:   начинаещи,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. inti - ---
03.12.2007 23:12
Това наистина са много ценни съвети! Някои от тях съм ги изпитал на практика, други за щастие не ми се е налагало да употребявам :)

Поздрави и безаварийно каране! :)
цитирай
2. viovioi - *
04.12.2007 12:36
млад, разсъдлив и умен!!! Мерси за съветите. Не съм шофьор, но е добре казано!!!
цитирай
3. lasombra - @viovioi
04.12.2007 12:52
Недей така, ще ми пораснат ушите :)
цитирай
4. анонимен - браво !
06.12.2007 13:26
ценни съвети - благодаря :)
При всички положения трябва да се кара внимателно и с мисъл за всички участници на пътя.
цитирай
5. palpurina - Благодаря!
06.12.2007 14:49
Нещо не разбрах от точки 4 и 5, ама дори и да разбера, ако попадна в такава ситуация, не дай си Боже, едва ли ще се сетя за точните реакции, които се очакват от мен.
Другите параграфи - много са ценни!
цитирай
6. lasombra - @palpurina Ами то като го четеш е ...
06.12.2007 15:37
@palpurina
Ами то като го четеш е трудно за разбиране. Бих ти препоръчал да отидеш на някой празен паркинг или изолирано шосе рано сутрин, когато асфалта е замръзнал, да накараш колата да поднесе нанякъде и да се опиташ да я стабилизираш. При всички положения е по-добре да тренираш в спокойна обстановка и контролирайки ситуацията, отколкото да чакаш да изпаднеш в опасно положение когато най-малко искаш и очакваш :) Всеки е минал от там.
цитирай
7. анонимен - Ангел
17.12.2007 23:50
1. За коловозите - моля те не карай така никога! Имай предвид, че това между гумите ти е просто сняг и вече някой е минал преди теб за да ги има тези коловози. Никъде не се казва че твоята кола е най-ниската. Ако е така не я жертвай на коловози. Като се качиш между двата в единия случай се хлъзгаш към канавката, а в другия се спускаш към коловозите на насрещното и големия проблем, е че дори на момента да няма никой трудно се излиза ако са дълбоки.

2. Да търсиш мекото като се спускаш ОК ама да стържеш у тротоара е просто идиотия. Чупиш си колата, а може и главата на някой неволно преминаващ. Далеч по-добре е да бутнеш друг автомобил с 20-30 дори 50 км/ч отколкото пешеходец.

3. Като тръгне да ви поднася предницата в завой ПРИ ИЗКАЧВАНЕ - ОТПУСНЕТЕ ГАЗТА. Обикновено поднася щото буксува по нанагорното.
цитирай
8. анонимен - тия коловози
19.12.2007 10:52
Пич, много ценни съвети наистина, ама за коловозите и за спирането в тротоара подкрепям Ангел.

Карал съм стотици километри по точно такива коловози в Рила и съм научил едно: излезеш ли от тях - закъсваш на първия завой. Колата просто поднася настрани и не можеш да я овладееш по никакъв начин. а снегът между коловозите е супер утъпкан там, където колелата са прокарали коловоза и това наистина пречи на автомобила да се пързаля, особено ако е от по-леките и с по-тесни гуми.
По отношение на спирането в тротоара - безсмислено е - наистина спираш, но си късаш гумите и чупиш ходовата част.
цитирай
9. lasombra - Не отричам последните две мнения. ...
21.12.2007 18:10
Не отричам последните две мнения. Като цяло е много дълъг разговора за това кога и как трябва да се прилагат дадени маневри.

"2. Да търсиш мекото като се спускаш ОК ама да стържеш у тротоара е просто идиотия. Чупиш си колата, а може и главата на някой неволно преминаващ. Далеч по-добре е да бутнеш друг автомобил с 20-30 дори 50 км/ч отколкото пешеходец."

Ако четеш "Съвети за начинаещи шофьори" и на поледица караш с 50 км/ч на място, където има пешеходци, явно имаш дълбоки проблеми :)
Не оспорвам корекциите ви, и както съм отбелязал в мнение №6, шофьор се става с практика, а не с четене на уеб страници. Това са само насочващи съвети, шофирането не е точна наука, и това, че правиш нещо по различен начин, не означава непременно, че го правиш грешно.
цитирай
10. анонимен - БЕЗОПАСНОТО ШОФИРАНЕ МОЖЕ ДА СЕ ПРИДОБИЕ ОТ ВСЕКИ
27.02.2010 18:01
Няма нищо по ценно от човешкия животhttp://www.jrs.dir.bg/_wm/basic/?df=12&dflid=3
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: lasombra
Категория: Лични дневници
Прочетен: 419399
Постинги: 39
Коментари: 540
Гласове: 684
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031